Velvet and pearls

En jätterar granne till mig nämnde lite i förbivägen bl.a. hon skulle dansa/uppträda på Moriskan igår, ledig som jag var/är tänkte jag att det får jag ju inte missa. Den metaforiska glödlampan tände ju dessutom till direkt, jag kunde öva på fotograferingen och för första gången fotografera uppträdande på scen, rörelse på både scen och i publik, mängder av olika ljusnivåer och färger! "får jag ju inte missa", well, det gjorde jag nästan, men hade turen på min sida och deras tid att gå upp på scenen blev lite uppskjuten. Kort och gott, jag hann, men det var verkligen på håret. En proffs-fotograf (kommer inte på vem det var) ger rådet att ngt han/hon gör innan t.ex en bröllopsfotografering är att vara där innan för att kunna förbereda, inte bara de praktiska redskapen som stativ osv, utan för att förbereda vilka inställningar som antagligen kommer behövas. Denna fotograf (trots att jag inte kommer ihåg namnet nu) är ett proffs och kan sin kamera utan och innan, kan ändra inställningar nästan snabbare än kameran själv hade kunnat om den helt plötsligt fick liv, men även hon/han tycker sig behöva iaf en stund av förberedelse. Med detta i åtanke, tänk vad jag som är världens amatör inom fotograferandet hade tjänat på att vara där en stund innan och testa fota för att känna av ljuset bl.a.. Jag fick ca 2 minuter av denna förberedelsetid så jag kände mig ganska screwed (och arg på mig själv, varför så stressad i sista sekunden alltid Jennifer?).
Iallafall, fantastiskt duktiga var dem, dansen var en dans jag endast hört namnet på ett fåtal gånger, så himla kul. Deras fina matchande ränder, shorts och röda örhängen, jättepepp musik och ett fantastiskt framträde bara skickade ut energi. Väldigt tråkigt att de inte hade scenen åtminstone några danser till (men nu kommer jag nog be Katti säga ifrån om/när hon ska uppträda så jag kan åka och titta på det duktiga teamet fler gånger), men tyvärr dansade de endast dessa få minuter för scenen skulle tas över av andra härliga människor (burlesque uppträden och andra dansare bland annat).

Inträdet jag betalade för att få se danserna var mer ett inträde till hela moriskans fredagsevent - regnbågsfestivalens sista (eller näst sista?) kväll för året. Superkul blandning av underhållning måste jag säga! Ett stort dansgolv med vanligt klubbande, dj och högt tempo och en avdelning där endast kvinnor (eller de som identifierar sig som kvinna) var välkomna, det var i den salen alla inträden jag såg took place. Den sistnämnda avdelningen hade ett 40 tals tema, och gud vad bra de lyckades med att skapa den känslan!! (okejdå, jag levde visserligen inte då men det var så som jag alltid tänkt mig att det skulle vara). Sen var där ju självklart alkohol som flöda i de alla tre barerna.

Så, all and all, glad att jag gick dit, blev lite opepp när det inte var någon tjejkompis som kunde alt. ville följa med men gick ju tillslut själv och hade en jätterolig kväll. Något annorlunda och kul och sedan lärde jag känna min kamera lite bättre också, baby steps. Gick hem med över 400 RAW formaterade bilder (alltså STORA bilder), storleken på fotona + min dator som varit lite trög de senaste dagarna (kan hända att min extrema brist på erfarenhet av raw-formateringen, programet jag använder mig av till jag fixar photoshop igen och hela processen over all är en faktor i ekvationen också, hehe) = långsam process detta med att lägga ut bilder här på bloggen.


Börjar med lite bilder från dansuppvisningen jag främst var där för, sen får jag lägga in mer bilder i dagarna!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
OH, PS(!) inte sovit på 36 timmar eller ngt, inte kunnat somna, men jag känner hur tydligt min kropp behöver sömn nu eftersom jag glömmer vad jag håller på att skriva mitt i meningarna och misstänker att där är många språkliga misstag i texten jag skrev nyss. Dont judge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0