Att ha ångest över att redovisa / hålla föredrag

Jag ska be att få tala om att på senaste tiden har min svaghet blivit allt för stark, har alltid varit nervös för att redovisa för en klass eller folk överhuvudtaget, eller ska jag påstå alltid egentligen? när jag var lite gjorde jag vad som helst för vem som helst (misstolka inte, haha), men ju äldre jag blivit ju mer nervös är jag. Jag går ju IB där vi bara pratar engelska, och även om jag känner att min engelska är okej så får det mig ännu mer obekväm när jag ska redovisa på engelska, inte mitt första språk osv. Men imorgon ska jag ha en liten redovisning (jag ska prata i ungefär tre minuter) och jag är dödligt nervös, klockan är nu 00.01 och jag har inte ens börjat plugga till biologiprovet jag har tills imorgon, och känner mig ändå lugn? men det är bara för att jag är tjugo gånger mer nervös inför redovisningen, vad händer med mig? Mina dåliga sidor tar nu över dem bra (läs; min prestationsångest som brukar driva mig frammåt har försvunnit ikväll och min extrema nervositet inför redovisningen tar över). Men jag vill verkligen lära mig, jag vill jag vill jag vill! Och vill man lära sig måste man träna, men usch vad jobbigt det är att träna med saker man inte känner sig bekväm med. Och sen är jag själv medveten över hur glad jag kommer vara när det är över, bra som dålig kritik, dock blir jag extremt överlycklig om jag får bra kritik, och efter det kommer det slå mig att jag har ett biologiprov som jag kommer faila på, vad händer egentligen med mig? för helvete Jennifer shape up! Sluta vara en sån mes, försöker jag säga till mig själv hela tiden. Min mamma är jätteduktig på att hålla föredrag och lektioner osv, varför kunde jag inte ärvt den egenskapen, men hon säger att allt jag kan göra är att träna, och jag tänker fan inte ge upp! (eller tänker jag det? nej skoja, absolut inte!) så fan ta dig nervositet för jag ska äga golvet i tre minuter utan att snubbla på en massa ord och utan att må dåligt över mig själv!!

Så nu ska jag börja kolla igenom redovisningen igen, och sedan plugga biologi! Håll tummarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0